מה אומרים המטיילים?

לא יעיד הנחתום על עיסתו... ולכן, הנה ציטוטים מכמה מכתבים שקיבלתי מהמטיילים לאחר שובם לארצנו:

״יואב, הסיור איתך היה נהדר, האוירה, הידע הרב, והתחומים בהם עניינת אותנו היו יוצאי דופן.  פרט להנאה גם למדנו המון. תודה רבה על חוויה ייחודית ומיוחדת. בני, חנה, אמיר וראם״

״יואב יקר, שוב תודה רבה על הזמן שבילית איתנו בברלין. עושר הסיורים שהצעת היה גדול ושמחנו על ההזדמנות לסייר איתך. רוחך הטובה ליוותה אותנו גם במסעדות המצוינות עליהן המלצת, וכאשר הלכנו לבדנו באתרים רבים אחרים על פי המלצותיך. השילוב של ידע עצום, חוש הומור מצויין, רגישות ותובנות היסטוריות ועכשוויות על גרמניה – וגם השוואות בינה לבין ארצנו שלנו היה יוצא דופן. נהנינו במיוחד מן העובדה שהסיורים איתך איפשרו לנו גמישות מרבית והתאמה מיטבית לתחומי העניין שלנו. אני הייתי בברלין כבר לא מעט לפני כן, והאיכות של הביקור הזה הייתה טובה בהרבה בשל ההדרכה לה זכינו ממך. היה ממש מצוין! אנחנו ממליצים עליך בכל פה למטיילים אחרים ונשמח להיפגש בברלין או בארץ, רות גביזון״ (פרופ׳ רות גביזון, כלת פרס ישראל)

״הי יואב, תודה על הדרכתך הנפלאה ועל כל המלצותיך המצוינות. אשמח לפגוש אותך שוב בארץ וכמובן שגם בברלין, שלא שבעתי ממנה די. להתראות, שרה״

״לאחר חיפוש קצר באינטרנט, ולא מעט בזכות כתיבתך ב"מעריב" – בכל זאת, מעריב הוא חלק מההיסטוריה המשפחתית – הגענו אליך. הסיור בהנחייתך היה מרתק, מעניין ומלמד. שמחנו שהספקנו לראות כל כך הרבה אתרים חשובים ביום אחד, ואנו מודים לך על הגמישות, על ההשקעה והנכונות הרבה שגילית באותו יום. הצלחת להראות לנו את ברלין בצורה מרתקת ולהעשיר אותנו בידיעותיך. אנו מודים לך מקרב לב וממליצים לכל המבקרים בברלין להיעזר בשירותיך כמורה דרך בעיר לא פשוטה לעיכול. - תקומה, יהוידע ודנה מנדאל״ (צאצאי ד״ר עזריאל קרליבך, מייסד ״מעריב״)

״ביקרנו בברלין היה מסע מעניין, כואב ועם זאת מהנה. תרומתך להצלחתו לא תסולא בפז - תודה לך מעומק הלב. דרורה ואוריאל נעמן״

״שלום יואב, תודה רבה על יום ההדרכה המרתק. נהנינו מאד מהידע שלך, מהדרך בה גילית לנו את פוטסדאם ומגישתך הנינוחה, האדיבה והמתחשבת. הקשר בינינו נוצר מיד והכל זרם בצורה הטובה ביותר. הגענו למלון מאושרים, קצת עייפים אך בהחלט מרוצים מאד. שמור על עצמך, בהערכה רבה, אראלה ותאו״

״יואב שלום! רצינו להודות לך על שני הסיורים המעלפים שערכת עבורנו... נהננו מאוד במיוחד מעומק ידיעותיך ומנועם הליכותיך. נתת לנו תמונה נרחבת של העיר והטיפים שלך התגלו כאוצר של ממש. אני בטוחה שאתה מקבל הרבה מכתבי תודה, אבל כמו שאומרים: עוד אחד לא יזיק! אז תודה לך, שנה טובה ומוצלחת... שוש ואלכס״

ומטיילים אחרים בחרו לכתוב עלי באתרים שונים באינטרנט, להלן כמה דוגמאות:

״יואב מגלה ידע ובקיאות, מרצה בבהירות ומתייחס בהרחבה להיבטים השונים, תוך שילוב מסמכים אותנטיים פרי מחקריו. יואב התאים את ההדרכה והיה קשוב לבקשותינו ולתחומי העניין שלנו, המליץ ונתן טיפים בנוגע לאתרים נוספים, מסעדות ובילויים. מומלץ בחום.״ - עמיר, אתר ״למטייל״, אוקטובר 2011

״יואב הוא מדריך רהוט, חכם, נעים הליכות, מרתק בסיפורים שלו, מרגש ומעורר מחשבה. הוא דובר גרמנית רהוטה ומתמצא היטב בכל הנושאים אותם הציג בפנינו. היתה זאת חוויה מיוחדת עבורנו. נהנינו כל כך שהזמנו את יואב לסיור נוסף - הפעם סיור ערב. להכיר את חיי הלילה של ברלין באזורים ובמקומות שתיירים בד"כ לא מגיעים אליהם. בקיצור - מומלץ בחום!״ חדוה אילת, אתר ״למטייל״, יולי 2010

״יואב בעל ידע רחב ומפליג בהיסטוריה, המשטר, האדריכלות ובעל יכולת הצגת נושא בהירה ושוטפת, ממוקד ונעים הליכות. לכל מי שמזדמן לברלין ורוצה באמת לנסות להבין את האירועים ומי שעומד מאחוריהם - אני ממליץ בכל פה.״ מנדי זאבי, אתר ״קפה דה מרקר״, יולי 2010

״אנו ועוד זוג חברים טיילנו בברלין.לקחנו עם יואב סיור שהתמקד בהיסטוריה של היהודים מאז שהגיעו לגרמניה ובתקופת השואה. ההדרכה שלו מעמיקה ומרתקת. אנו ממליצים בחום להשתמש בשירותיו להדרכה״ אבנר, אתר ״למטייל״, אוגוסט 2010

״יואב בחור מקסים , מלא כרימון ,ממליץ מאד״ אברהם איידלר, אתר ״מסע אחר״, אוקטובר 2010

״מהרגע שנפגשנו עם יואב אורו עינינו ורחב ליבנו.עברנו עם יואב בקלילות מאתר לאתר. בקיאותו של יואב בהסטוריה היהודית והגרמנית,התמצאותו בעיר הן גיאוגרפית , הסטורית ופוליטית העשירה אותנו מאד. וכל זה מתובל בסיפורים מרתקים, בשפה רהוטה, בנועם הליכות ובבטחון רב.אני ממליצה עליו בכל פה. הדרכתו מאלפת.״ שרה גור, אתר ״מסע אחר״, אוקטובר 2010

״טיילנו עם יואב בשני סיורים בקיץ והיה מרנין לשמוע מהצעירים שלנו בני ה-16 הציניים להפליא, שהסיורים הללו נמנו על שיאי השהות שלנו בברלין. ישר כוח!״ – איריס בן צבי, פייסבוק, אוקטובר 2010

״יואב חי כבר מספר שנים בברלין, שולט במידע, רהוט ואדיב. כולנו, כולל אלה שמלכתחילה לא היה להם עניין מיוחד, יצאנו נלהבים מהסיור שערך חמש שעות. אני ממליץ עליו בחום.״ הלל ארזי, אתר ״למטייל״, נובמבר 2010

״יואב בחור חביב ביותר, רב ידע, נעים הליכות ומסתגל לכל סוג של חברה. היה מאד מעניין ונעים לטייל עימו יום שלם והיינו יכולים להמשיך עוד הרבה. אין לי ספק שעוד אזקק לשירותיו של יואב בביקוריי הבאים בעיר. נהנינו ממידע רב ומגוון על העיר ועל ההיסטוריה שלה, כמו גם על מה שקורה בה כיום. מומלץ בחום! דרך אגב, מיד אחרינו המלצנו על יואב לחברים נוספים שלנו, הם טיילו איתו בזוג ונהנו מאד!״ דב, אתר ״למטייל״, מאי 2011

״יואב ידע בכישרון רב לשלב את ההיסטוריה המורכבת של ברלין העיר, עם שכיות חמדה ארכיטקטוניות. היום היה מרתק ומרגש. יואב הוא מורה דרך מעולה.״ שרה ברום, אתר ״למטייל״, מאי 2011

״אני רוצה להמליץ על מדריך מצוין בברלין - יואב ספיר. יואב מכיר מעולה את העיר ואת קורותיה, בקיא בהיסטוריה של העיר ובהיסטוריה היהודית שלה. מדריך מכל הלב והנשמה. מעבר לכך הוא בחור נחמד, נעים הליכות וטיול איתו ישדרג לכם את החווייה מהעיר ללא ספק. מומלץ בחום.״ - עומר, אתר ״למטייל״, אוקטובר 2011

פעמים רבות, מה שהתחיל כסיור, מוביל לידידות. ואמנם, הקשרים האישיים הם העיקר, הם מה שהופך גם עבורי כל סיור למיוחד. אשמח לפגוש גם אתכם בברלין.